Srí Lanka čelí ekologické katastrofě

20. května začala u břehů Srí Lanky hořet kontejnerová loď převážející nebezpečné chemikálie. Z lodi X-Press Pearl kotvící nedaleko přístavu Kolombo začaly do moře unikat toxické chemikálie. Již nyní je jasné, že Srí Lanka se bude z ekologické katastrofy vzpamatovávat několik let.

Srí Lanka se již poněkolikáté během posledního roku potýká s katastrofou národních rozměrů. Nejdříve došlo k úpadku turistiky z důvodu rychle se šířící celosvětové pandemie COVID-19, následně se začalo veřejně hovořit o tom, že ostrovní země již přesáhla únosnou míru zadluženosti vůči Číně a nyní Srí Lanka čelí ekologické katastrofě kolosálních rozměrů.

Potopená loď s toxickým nákladem

Potopená nákladní loď X-Press Pearl začala hořet 20. května a oheň se nepodařilo uhasit dva týdny. Havárie nákladní lodi jen 8 kilometrů od pobřeží Srí Lanky způsobuje ekologickou katastrofu, která bude podle všeho mít pro zemi dlouhodobé následky. Posádka lodi byla evakuována. Loď nyní částečně sedí na mořském dně a její přední strana se pomalu potápí.

Podle CNN byla singapurská loď naložena 1486 kontejnery přepravujících 25 tun kyseliny dusičné a dalších chemikálií a surovin pro výrobu plastových obalů. Loď ve svých nádržích měla také 300 tun paliva. Loď přepravovala nebezpečné chemikálie, včetně 25 tun kyseliny dusičné a 350 tun topného oleje. Podle provozovatele lodi i srílanského námořnictva, z lodi zatím nezačala unikat ropa. Ale to, co již má dopad na nedaleké pláže, je 78 tun plastových mikropelet, suroviny používané k výrobě většiny druhů plastových výrobků.

Nebezpečné chemikálie, plastové mikropelety a nyní ropná skvrna – potápějící se X-Press Pearl způsobila nevyčíslitelné škody na pobřeží a ve vodách Srí Lanky. Oheň, který plavidlo zachvátil byl uhašen. Nyní se experti snaží zachránit situaci odtržením vraku lodi do hlubších vod, aby se zabránilo poškození pobřeží. První pokus ovšem selhal, jelikož se loď 2. června začala potápět.

Jedná se o „jednu z nejhorších mořských katastrof, která se na Srí Lance stala“, řekl mořský biolog Dr. Asha de Vos zpravodajskému serveru NPR.

Srí Lanka je strategickým místem pro lodní dopravu. Pouhých 6 až 10 námořních mil jižně od ostrova leží rušná námořní trasa mezi východní a západní částí Indického oceánu. Touto cestu propluje ročně více než 60 000 lodí přepravujících dvě třetiny světové ropy a polovinu jejích kontejnerových zásilek.

Navzdory intenzivní námořní dopravě jsou velké nehody lodí relativně vzácné. Jedná se však o druhou nehodu, ke které došlo za posledních 10 měsíců u pobřeží Srí Lanky. V září loňského roku začal hořet panamský ropný tanker New Diamond, který přepravoval 270 000 tun ropy z Kuvajtu do Indie. Naštěstí pro Srí Lanku se tanker nerozlomil. Ostrov tak unikl katastrofálním dopadům velké ropné skvrny.

Nejhorší znečištění v historii

Z vraku X-Press Pearl do moře unikly toxické a vysoce korozivní chemikálie. “Poškození mořského ekosystému je nevyčíslitelné,” uvedl pro deník The Business Times Hemantha Withanage, výkonný ředitel Centra pro environmentální spravedlnost na Srí Lance.

Vědci však poukazují na to, že plastové mikropelety budou mnohem škodlivější než chemikálie, které X-Press Pearl chrlí do moře. Chemikálie na palubě lodi hořely nebo se vlily do moře a s největší pravděpodobností budou rozpuštěny. Takže dopad chemikálií je podle mořského biologa Asha de Vos „většinou lokalizovaný a krátkodobý“. To u plastových mikropelet není možné, jelikož jsou lehké, jsou unášeny na dlouhé vzdálenosti vlnami. Plastové mikropelety byly vyplaveny na břeh a pokryly pláže na pobřeží Srí Lanky, zdůraznil de Vos.

Přestože Srí Lanka začala čistit své pláže, škody jsou trvalé, protože plastové mikropelety „nejsou biologicky rozložitelné“, uvedl profesor pobřežní oceánografie na University of Western Australia Charitha Pattiaratchi. Mikropelety jsou často pozřeny rybami, které vstupují do potravinového řetězce. Plast vstupující do potravinového řetězce má dopad na lidské zdraví. Lidé se budou vyhýbat konzumaci ryb, což bude mít dopad na živobytí rybářů. Pravděpodobně bude vážně zasažen také cestovní ruch, který je důležitou součástí srílanské ekonomiky. Turisté by měli raději zůstat daleko od pláží ostrova.

Srílanští úředníci se domnívají, že požár byl způsoben únikem kyseliny dusičné na palubu lodi. Posádka lodi si podle všeho byla vědoma tohoto úniku od 11. května a snažila se zakotvit v Kataru a Indii, ale orgány obou zemí jim odepřely povolení. To, že srílanské orgány umožnily lodi zakotvit u jejího pobřeží, když ji dvě další země odvrátily, vyvolalo v zemi veřejné pobouření.

Photo credit: Twitter