Srí Lanka schvaluje rozvoj nových přístavů s Indií a Japonskem

Začátkem března vláda Srí Lanky uvedla, že umožní Indii a Japonsku vyvinout nový kontejnerový terminál v hlavním přístavu země.

Srí Lanka v úterý 2. března oznámila, že schválila návrh na rozvoj strategického přístavního terminálu v Colombu v rámci společného obchodu s Indií a Japonskem po dobu 35 let. Dohoda přišla týdny poté, co Srí Lanka zrušila třístrannou dohodu s oběma zeměmi o rozvoji jiného terminálu na stejném přístavišti.

Indie i Japonsko vyjádřily nelibost ohledně jednostranného odstoupení Srí Lanky z trojstranné dohody z roku 2019, kterou podepsala bývalá srílanská vláda. Rozhodnutí z 1. února letošního roku přišlo uprostřed narůstajícího odporu odborových svazů pracujících v přístavech a částí duchovenstva proti zahraniční angažovanosti v národních aktivech země.

Srí Lanka po týdnech protestů odborových svazů a opozičních stran zastavila dohodu z roku 2019 o vývoji a provozu rozhodujícího východního kontejnerového terminálu v přístavu Colombo. Oficiální vyjádření uvedlo, že terminál bude plně vlastněn a vyvinut místo toho státem spravovanou společností Ports Authority. Japonsko uvedlo, že lituje rozhodnutí Srí Lanky, zatímco Indie naléhavě požadovala další dohody.

Sri Lanka navrhla alternativu

Vláda Srí Lanky nabídla Indii a Japonsku jako alternativu západní část terminálu – West Container Terminal (WCT), což umožňuje obou zemím mít vyšší podíl. V dříve dohodnutém projektu s východním terminál ECT měla vlastnit srílanská společnost Ports Authority 51% většinu. V návrhu pro WCT bude Indii a Japonsku přidělen 85% podíl, jako je tomu v nedalekém mezinárodním kontejnerovém terminálu Colombo (CICT), kde společnost China Merchants Port Holdings Company Limited drží 85%.

Zdroj: DailyNews.ik

Mluvčí vlády Keheliya Rambukwella uvedl, že vláda schválila projekt, který má být provozován jako veřejno-soukromá společnost s přístavní správou a společnostmi vybranými vládami Indie a Japonska.

Rambukwella dále uvedl, že vláda nabízí zahraniční účast na západním terminálu, protože tato část přístavy vyžaduje rozvoj velkých investic, zatímco východní terminál je dokončen a vyžaduje málo peněz na budování. Indie se zvláště zajímala o východní terminál, protože se na něm podílí asi 66% reexportem. Kontejnerový západní terminál však musí být postaven od nuly, což vyžaduje mnohem vyšší investice.

Soupeření o vliv

WCT sousedí s čínským CICT, jen pár kilometrů od čínského přístavního místa. Alternativní nabídka Srí Lanky přichází v době, kdy Srí Lanka hledá podporu na probíhajícím zasedání Rady OSN pro lidská práva, kde bude brzy hlasováno o rezoluci o právech země. Vláda nedávno napsala indickému premiérovi Módímu v této záležitosti. Na otázku, zda tyto dva vývojové trendy souvisejí, Rambukwella uvedl, že jde o „dvě různé oblasti – jedna je obchodní, druhá se týká více mezinárodních vztahů.“

Indie, která považuje oblast Indického oceánu za svou strategickou doménu, je po léta znepokojena rostoucím ekonomickým a politickým vlivem Číny se sousední Srí Lankou. Čína považuje Srí Lanku za zásadní článek své rozsáhlé iniciativy budování globální infrastruktury a za poslední desetiletí poskytla půjčky na srílanské projekty v hodnotě miliard dolarů. Projekty zahrnují přístav, letiště, přístavní město, dálnice a elektrárny.

Čína již provozuje mezinárodní kontejnerový terminál Colombo jako společný podnik s přístavní správou. Kritici tvrdí, že čínsky financované projekty nejsou finančně životaschopné a že Srí Lanka bude čelit problémům se splácením půjček. V roce 2017 pronajala Srí Lanka čínskému podniku na 99 let čínský přístav nacházející se poblíž rušných přepravních tras, aby ukončila velkou zátěž splácení čínské půjčky použité na jeho vybudování.

Zařízení je součástí plánu Číny, který ma zajistit linii přístavů táhnoucích se od čínských vod až po Perský záliv. Čína rovněž souhlasila s poskytnutím půjčky ve výši 989 milionů amerických dolarů  Srí Lance na vybudování dálnic, která spojí centrální region s čínským námořním přístavem.

Photo Credit: The Wire – www.slpa.lk