Nárůst námořního pirátství v důsledku pandemie COVID-19

Celosvětová pandemie viru COVID-19 může mít nečekané dopady na námořní dopravu. Podle nové zprávy vycházející z Dohody o regionální spolupráci v boji proti pirátství a ozbrojeným loupežím proti lodím v Asii (ReCAAP), se pirátství v celé Asii během posledního půl roku zdvojnásobilo.

V regionu došlo v prvních 6 měsících roku 2020 k 50 incidentům námořního pirátství. V roce 2019 za stejné období došlo pouze ke 25 případům. Jen Singapurský průliv, jedna z nejrušnějších komerčních námořních tras na světě, zaznamenal od ledna do června 2020 16 incidentů. Narostl počet útoků zejména ve vodách Bangladéše, Indie, Indonésie, Filipín, Vietnamu a v Jihočínském moři. Incidenty jsou klasifikovány jako pirátství, pokud k nim dojde mimo jurisdikci jakéhokoli státu. Všechno ostatní je považováno za ozbrojené loupeže.

Nárůst námořního pirátství je odborníky považován za vedlejší efekt útlumu námořní dopravy během celosvětové pandemie. Výkonný ředitel ReCAAP Masafumi Kuroki řekl, že nárůst v počtu případů je velmi znepokojující. „Malé trestné činy, pokud nejsou řešeny, mohou povzbudit zločince, aby se dopustili závažnějších činů,“ uvedl Kuroki.

Podle Brandona Prinse, odborníka na námořní pirátství z University of Tennessee-Knoxville, je valná většina pirátství a ozbrojených loupeží v Asii oportunistické povahy. “(Někdy) piráti jsou místní rybáři, kteří vidí pirátství jako způsob, jak doplnit své příjmy,” řekl Prins. „V jiných částech Asie, například v Indonésii, je mnoho mladých lidí bez práce, mnozí z nich odcestovali do Batamu nebo na jiná místa hledající práci. Oportunistické pirátství je jako ozbrojené loupeže na pobřeží – pokud vidíte něco, co stojí za to vzít, můžete to zkusit ukrást.“

„Běžné jsou incidenty, kdy se tři až osm lidí přiblíží na malé lodi a vyšplhají se na větší loď – obvykle, pomocí nožů nebo jiných zbraní, něco ukradnou a pak rychle vystoupí,” uvedl Prins pro zpravodajský server BBC. K oblíbeným položkám, které lze ukrást, patří kovový šrot, části motoru, komunikační zařízení z lodního můstku a osobní věci posádky, které se dále prodávají na černém trhu.

Nárůst námořního pirátství jako důsledek pandemie

Prins řekl, že globální pandemie by mohla povzbudit více lidí k trestným činům na moři. “Vždycky jsem se obával, že Covid-19 by omezil světový obchod, který by zpomalil růst, zvýšil chudobu a nezaměstnanost, což by vedlo k většímu pirátství na moři,” dodal. “Určitě existují obavy, že s klesajícím obchodem bude na palubách lodí méně námořníků (a proto) méně posádek pro případné piráty nebo ozbrojené lupiče.”

Ozbrojené únosy

Ačkoli je to v Asii vzácné, dochází také k únosům posádky. Zpráva ReCAAP podrobně popisuje incident u pobřeží Lahad Datu v Malajsii v lednu tohoto roku. Pět členů posádky, kteří byli uneseni rybářskou lodí, jsou stále drženi v zajetí.

V celosvětovém měřítku došlo k nárůstu násilných útoků. Podle Mezinárodního námořního úřadu (IMB) bylo od ledna vzato jako rukojmí nebo uneseno pro výkupné celkem 77 námořníků. K nejvíce námořním únosům dochází v oblasti Guinejského zálivu u pobřeží Afriky. V této oblasti dochází až 90 % námořních únosů na světě.

Photo credit: Twitter EU NAVFOR