Indický bojkot čínského zboží

Indičtí obchodníci, s podporou indické vlády, reagují na čínsko-indický konflikt, který eskaloval během několika posledních týdnů, po svém. Napříč Indií se během posledních několika týdnů zvedla vlna protestů v reakci na hraniční střet indických a čínských jednotek, ke kterému došlo 15. června. Ke střetu došlo v údolí Galwan, nacházejícím se v himalájské oblasti Ladakh, která je dlouhodobým centrem pohraničního sporu mezi Indií, Čínou a Pákistánem. Během střetu přišlo o život 20 indických vojáků, ztráty na čínské straně nejsou známy.

V červnu letošního roku lidé v západoindickém městě Ahmedabad v rámci protestů proti čínskému zboží začali vyhazovat televizory čínské výroby z balkónů a obchodníci v indickém hlavním městě Dillí protestovali spalováním čínského zboží. Ústřední ministr vyzval k bojkotu čínských restaurací v zemi. Vůdce opozice se zase snažil pomocí bagru strhnout billboard čínského výrobce chytrých telefonů Oppo. Mezi nejkontroverznější patří záběry skupiny dychtivých indických demonstrantů, kteří spálili podobiznu severokorejského vůdce Kim Jong Una, jehož považovali za čínského prezidenta Xi Jinpinga. Všechny zúčastněné ovšem spojuje jedno – požadavek vojenské a ekonomické odezvy proti Číně.

Unie indických obchodníků v reakci na současnou situaci požaduje bojkot čínského zboží. Indická vláda jejich iniciativu de facto podpořila. V červnu došlo k úpravě kampaně Make in India, která je zaměřena na podporu výroby spotřebního zboží, elektroniky a technologií na území Indie. Státní kampaň Make in India ve velké míře cílí na zahraniční investice a přitažení pozornosti zahraničních výrobců k možnostem výroby jejich produktů v Indii.
Podle nových pravidel pro import zboží do Indie, budou všichni zahraniční dovozci, kteří registrují své výrobky k prodeji v Indii, muset na indickém vládním e-trhu (GeM) – státem provozovaném portálu pro registraci importovaného zboží, uvést „zemi původu“ výrobků.

Oboustranný obchod mezi Indií a Čínou se, podle zpravodajského serveru Al Jazeera, již od roku 2018 snížil o více než 15 % a mohl by stále klesat. Nicméně nakolik se momentální anti-čínská nálada doopravdy odrazí na objemu importu čínského zboží do Indie zatím není jasné.

Někteří dotázaní indičtí obchodníci ve městě Ahmedabad, pro Al Jazeera mimo kameru, uvedli, že i když souhlasí s proti-čínským hnutím, z existenčních důvodů si nemohou dovolit čínské zboží neprodávat. Paradoxem zůstává, že ačkoliv část indické obyvatelstva volá po společenském bojkotu čínského zboží, nejnovější model čínského chytrého telefonu OnePlus byl v internetových obchodech vyprodán během několika minut.

Čína je hned po USA druhým největším obchodním partnerem Indie. S více než 12 % Čína představuje nezanedbatelný podíl v importu zboží (chemikálie, automobilové komponenty, spotřební elektronika a farmaceutika) napříč odvětvími na indický trh. V roce 2019 měl dovoz čínského zboží hodnotu 70 miliard amerických dolarů.

Na importu levných čínských smartphonů značek Oppo, Xaomi a dalších také závisí rychle se rozvíjející sektor chytrých telefonů v Indii. Většina indických výrobců spotřební elektroniky tvrdí, že v případě, že nebudou moci dovážet klíčové meziprodukty z Číny, výroba bude ochromena.

 

Photo credit: Shiv Prasad